Posłuchaj, przeczytaj, obejrzyj

Muzyka

Miś i Margolcia oraz Agnieszka

Miś, Margolcia i Agnieszka - to seria kilku płyt z Misiem, lalką Margolcią i Agnieszką, którzy razem śpiewają wesołe piosenki o różnej tematyce: zwierzątkach, zabawach dla dzieci. Piosenki rymują się w taki sposób, że dzieci bardzo szybko zapamiętują je. To piosenki dla wszystkich pokoleń i wcale nie nudzą się! Dodatkowo są wspaniałą pomocą do terapii logopedycznej z wykorzystaniem terapii ręki i integracji sensorycznej.

Bajki - Grajki

Bajki - Grajki – to ponad 100 bajek muzycznych – słuchowisk dla dzieci, które wydawane były w latach 70-tych i 80-tych na płytach winylowych i kasetach, a aktualnie na płytach CD. Aktorzy tzw. „starej szkoły", którzy bajki śpiewają i recytują to majstersztyk, jaki trudno dziś znaleźć. Perfekcyjna dykcja, doskonała technika interpretacji, przepiękna muzyka sprawiają, że są to bajki dla każdego. Dziecko słuchając ich poznaje nowe słownictwo, usprawnia słuch fonemowy niezbędny do prawidłowej realizacji głosek, uaktywnia wyobraźnię i rozwija percepcję słuchową. Procesy, które zachodzą w mózgu, uaktywniają obie półkule mózgowe. To wspaniała pomoc w terapii logopedycznej.

Pan Kuleczka, Wojciech Widłak, czyta Krzysztof Globisz

Pan Kuleczka – to audiobook składający się z 3 części. To cykl krótkich opowiadań o tytułowym Panu Kuleczce i jego trzech zwierzątkach – piesku Pypciu, kaczce Katastrofie i muszce Bzyk-Bzyk, które przeżywają różne przygody, mają problemy i radości. I do tego jeszcze mówią. Niezastąpiony podczas dłuższych podróży. W fantastycznej interpretacji Krzysztofa Globisza.

Piosenki dla dzieci i rodziców, Marek Grechuta

Marek Grechuta – piękna muzyka i mądre teksty piosenek. Dla naszych dzieci. My dorośli, rodzice, możemy kształtować zmysł muzyczny naszych pociech. O królewiczu, bajkach, pociągu, piesku, o tym, co lubią maluchy, a my przecież też. Pięknym, literackim językiem w 29 wierszach. Warto posłuchać.

Glottozabawy z piosenką, Kwos Katarzyna, Wojewoda Magdalena

Glottozabawy z piosenką łączą w sobie naukę i zabawę. To propozycja do terapii logopedycznej, a także ćwiczeń w domu – można usłyszeć i zaśpiewać głoski w izolacji. Piosenki można wykorzystać do wielu ćwiczeń językowych – prawidłowego słyszenia głosek, poprawnego ich wymawiania, zabaw logorytmicznych. Ciekawa pozycja.

Sensorycznie wszystko gra, Małgorzata Barańska

To piosenki i zabawy w wersjach: wokalno - instrumentalnej i instrumentalnej. Zostały podzielone według pracy zmysłów i odbierania różnych bodźców z otoczenia przez te zmysły. Należą do nich: propriocepcja, układ przedsionkowy, dotyk, słuch, wzrok, węch i smak. Płyta zawiera także piosenki, które wpływają na wyciszenie organizmu, koncentrację uwagi. Integracja sensoryczna ma bardzo ważny wpływ na prawidłowy rozwój każdego dziecka. Muzyka również wzbogaca terapię w tym zakresie.

Rozśpiewana zagroda. Piosenki o zwierzętach domowych, Jolanta Kucharczyk

To płyta wraz z książką i 14 piosenkami o zwierzątkach domowych: kotku, świnkach, króliczku, koniku, krówce, cielaczku, owieczkach, kogucie, kurkach, kaczce, gąseczkach, indyku, kózkach i piesku. Dzieci, dzięki opisom w książce mogą dowiedzieć się jak wygląda każde zwierzątko, co lubi jeść, jak wyglądają duże i małe zwierzątka – mamy i ich dzieci. Na płycie można także usłyszeć odgłosy każdego zwierzątka. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze to oprócz samogłosek w rozwoju mowy pierwsze dźwięki, które dzieci wymawiają. Ponadto dzieci bardzo lubią piosenki o zwierzątkach.

Głoska r śpiewająco, Olga Pawlik

Jak sam tytuł mówi jest to propozycja utrwalania prawidłowej artykulacji głoski r, z wykorzystaniem muzyki i piosenek. Również maluchy, które dopiero przygotowują się do realizacji prawidłowej głoski r, mogą słuchać piosenek. Dzięki temu kształcą swój słuch fonemowy. Dodatkowo uczą się rymów, rytmu i akcentów. Rozwijają kompetencję językową. Dzieci ćwiczą koncentrację, zwiększają zasób słownictwa i doskonalą własne wypowiedzi.

Dźwięki mowy, rytm i ruch, Małgorzata Barańska

Piosenki, które kształcą słuch, sprawność ruchową i ruchowo-słuchową u dzieci. Słuchanie tych piosenek przez dzieci usprawnia dużą i małą motorykę, uczy dzielić wyrazy na sylaby, różnicować głoski w wyrazach, rozwija kompetencję językową, wzbogaca słownictwo i uwrażliwia słuch fonemowy. To ciekawa i zróżnicowana propozycja. Przeznaczona głównie dla dzieci szkolnych, ale i maluchy mogą słuchać tych piosenek.

Gimnastyka dla języka, Małgorzata Strzałkowska

To zbiór 52 czytanych przez znakomitych polskich aktorów: Annę Seniuk, Jerzego Stuhra oraz Piotra Fronczewskiego. Teksty wierszy to rzeczywiście prawdziwa gimnastyka dla języka oparta na zasadach wymowy polskiej oraz ćwiczeniach dykcyjnych. Wierszyki są zabawne, nasycone głoskami łatwiejszymi i trudniejszymi w wymowie. Ciekawe i w pięknej interpretacji.

Książki

Kocham czytać, Jagoda Cieszyńska

To seria książeczek przeznaczona do wczesnej nauki czytania ze zrozumieniem według metody symultaniczno-sekwencyjnej Pani prof. Jagody Cieszyńskiej. Uczy czytać, ale i mówić. Przeznaczona dla dzieci zdrowych, ale i z różnymi wyzwaniami rozwojowymi, które mają bezpośredni wpływ na opóźniony rozwój mowy. Kolorowe obrazki, przygody Janka i Jagody – głównych bohaterów całej serii, nauka czytania sylabami. Z doświadczenia wiem, że dzieci uwielbiają naukę mowy i czytania właśnie z Jankiem i Jagodą. Zdecydowanie polecam.

Kelner Kornel i inne wiersze niesforne, Agnieszka Frączek

To książeczka z serii „Na końcu języka” Wydawnictwa Literatura, której byłam konsultantem merytorycznym. Zawiera zabawne, rymowane wierszyki nasycone głoskami: r, l, ł, j. Wszystkie rymy zostały napisane przez autorkę w taki sposób, aby uruchomić u dzieci wizualizację czytanych wierszyków. Dzięki temu dzieci powtarzając, słuchając lub czytając samodzielnie wierszyki dużo szybciej zapamiętują i chętniej uczą się prawidłowej wymowy poszczególnych głosek. Mają również możliwość poznać słowa, które współcześnie w mowie codziennej używane są rzadko.

Dranie w tranie, czyli wiersze trudne niesłychane, Agnieszka Frączek

To kolejna już książka z serii „Na końcu języka” wydana przez Wydawnictwo Literatura, której również miałam przyjemność być konsultantem merytorycznym.

Wierszyki zostały tak napisane, aby połączyć głoski dźwięczne z bezdźwięcznymi. Dzięki takim ćwiczeniom dzieci doskonalą słuch fonemowy, czyli tzw. umiejętność wyodrębniania w mowie wyrazów, z wyrazów – sylab, z sylab – głosek, a także kolejność głosek w wyrazie, czy różnicowanie poszczególnych głosek. Jeśli dziecko mówi „fanna” zamiast „wanna”, czy „tom” zamiast „dom”, to ta książeczka będzie znakomitą propozycją zabaw słownych.

Od zabawy do mówienia. Poradnik dla rodziców i logopedów, Marzena Machoś

Książka zarówno dla rodziców, jak i początkujących terapeutów mowy. Dzięki informacjom w niej zawartych rodzice dowiedzą się, a jaki sposób mogą wspomóc prawidłowy rozwój mowy dziecka, w jaki sposób bawić się, mówić do dziecka. Ostatecznie to właśnie mowa uruchamia w mózgu procesy odpowiedzialne za rozwój intelektu. Rodzic będzie mógł również przeczytać, czy jego dziecko rozwija się prawidłowo.

Jak zachęcić dwulatka do mówienia, Marzena Bekus - Richane

Książka napisana jest w formie poradnika, praktycznych wskazówek dla rodzica. Rodzic dowiaduje się, jakie sytuacje, zachowania, rozwój dziecka pod kątem mowy mogą być niepokojące i należy skonsultować je ze specjalistami. W książce można znaleźć również wskazówki dotyczące prawidłowej stymulacji mowy. Informacje w niej zawarte utwierdzają rodzica, jak ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest właśnie mowa.

1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, Notbohm Ellen, Zysk Veronica

W książce można znaleźć prawie 2000 różnych ćwiczeń i zabaw, które wspomagają prawidłowy rozwój mowy i rozwój innych sfer, a także ułatwiają dzieciom z autyzmem i Zespołem Aspergera funkcjonowanie w codziennym świecie. Wiele porad dotyczy nastolatków i problemów, które pojawiają się w okresie dojrzewania. Każdy rodzic i terapeuta znajdzie w tym poradniku wskazówki, które będzie mógł wykorzystać do pracy z dzieckiem z autyzmem lub Zespołem Aspergera.

Żółte kółka. Mam na imię Inna, Eliza Piotrowska

Inna to dziewczynka z Zespołem Downa, która chodzi już do szkoły. Każdy rodzic powinien ją przeczytać. I nie tylko rodzic, który ma dziecko z Zespołem Downa. Każdy.

Dużo uczuć, mnóstwo emocji przy czytaniu. Naprawdę warto przeczytać.

Pan Kuleczka, Wojciech Widłak

Seria 7 książeczek o przygodach Pana Kuleczki i jego trójki podopiecznych zwierzątek – pieska Pypcia, kaczki Katastrofy i muszki Bzyk-Bzyk. Każdy rodzic i każde dziecko odnajdą w tych książeczkach siebie i treści dla siebie. Dorośli przypomną sobie świat dzieciństwa, ale i odkryją, jakimi rodzicami pragną i mogą być w każdej chwili, nawet przy czytaniu tych opowiadań. Dzieci odkryją w sobie, że każde z nich ma coś z Pypcia, Katastrofy i Bzyk-Bzyk – radość, smutek, gniew. Bezcenne, wspólne czytania, ciepłe, mądre i proste historie o sprawach tak banalnych (wydawałoby się), a jednak tak ważnych. Czyli takich, z jakich składa się nasze życie. Polecam bardzo!

Jedno oko na Maroko, Tomasz Kwaśniewski

Jest to książka o trudnych pytaniach, na które często nie chce się odpowiadać. Są trudne dla dorosłych, ponieważ wymagają odpowiedzi na pytania o inność ludzi – fizyczną i psychiczną, o inny sposób zachowania, często nie wpisujący się w kanon zachowań. Szczere i naturalne są dla dzieci. I dobrze. Uczmy się zaspokajać ich potrzebę rozumienia świata, spostrzegawczość. To warta przeczytania książka również o tym, czym jest jakakolwiek niepełnosprawność człowieka. Uczmy siebie nawzajem tolerancji i szacunku dla inności każdego człowieka, także chorego.

Moje kompetentne dziecko, Jesper Juul

Autor to autorytet w zakresie metod wychowawczych. To nie jest typowy poradnik o tym, co zrobić, aby dziecko było grzeczne. Ta książka dotyczy tego, właśnie przewrotnie, że dziecko nie powinno być grzeczne. Czym ta grzeczność jest tak naprawdę. Autor pomaga nam – dorosłym zrozumieć, jak wychować dziecko z poczuciem własnej wartości, posiadające własne, odrębne zdanie, wierzące w swoje siły, ale i nawiązujące dobre, mądre relacje z innymi ludźmi. Dziecko odpowiedzialne za własne czyny. Każde dziecko – zdrowe i chore. Polecam.

Filmy

Chce się żyć, Maciej Pieprzyca

Mateusz – główny bohater choruje na czterokończynowe mózgowe porażenie dziecięce. Nie może mówić, ani chodzić. Jakikolwiek kontakt z chłopcem jest znikomy. Ale czy na pewno? Okazuje się, że wszystko rozumie, czuje, myśli, ma poczucie humoru. Ma wspaniałych rodziców, którzy kochają go takiego, jakim jest. Potrzebuje kogoś, terapeuty, aby móc porozumieć się ze światem. To film nasz, polski. Historia o niepełnosprawności takiej, jaka ona jest. Prawdziwej. Warto obejrzeć.

Mary i Max, Adam Elliot

Animowany film, ale nie bajka. To historia prawdziwa. Max – to samotnik, który ma Zespół Aspergera. Mary to mała dziewczynka, która również jest samotna i czekająca na przyjaciela. Tytułowi bohaterowie to para samotników, osób społecznie nieprzystosowanych. Pewnego dnia Mary otwiera książkę telefoniczną, znajduje nazwisko Maxa i pisze do niego list. Tak rozpoczyna się historia wieloletniej przyjaźni pisanej w formie listów. To film o inności, którą dobrze jest zaakceptować, starać się tę inność rozumieć, bo tylko wtedy można odnaleźć szczęście. Dobrze oswoić strach. Polecam.

Monica & David, Alexandra Codina

Doskonały film dokumentalny! To historia miłości dwojga dorosłych osób z Zespołem Downa, które pragną być razem i być niezależne. To opowieść o miłości i małżeństwie. Film ukazuje także rodziny, które wspierają Monikę i Dawida w ich życiu. To właśnie rodzina wspomaga ich w urzeczywistnianiu marzeń i potrzeb. Główne role odgrywają obie mamy, które walczą z nietolerancją otaczającego ich dzieci świata. Warto wierzyć w marzenia, bo wtedy naprawdę spełniają się. Piękny film. I prawdziwy.

Jak zostać królem, Tom Hooper

To historia o przyjaźni dwóch mężczyzn pochodzących z różnych sfer: króla, który jąka się i jego terapeuty. Historia, która wydarzyła się naprawdę. To dwa zupełnie inne światy. Historia człowieka, który został królem, ale borykał się z tak poważnym problemem, jakim jest jąkanie. Może i kontrowersyjna, jak na ówczesne czasy terapia, inna niż funkcjonująca wtedy, ale najważniejsze, że skuteczna. W filmie można zobaczyć, czym jest terapia osoby jąkającej się i co czuje człowiek, który ma niepłynność mówienia. Ciekawy i prawdziwy.

Adam, Max Mayer

To piękna opowieść o miłości. Adam ma Zespół Aspergera. Unika kontaktu z nieznajomymi. Ale spotyka przypadkowo Beth, która w towarzystwie radzi sobie niewiele lepiej. Dostrzega jednak dziwne zachowania Adama. Film pokazuje, że to, co najcenniejsze w człowieku, co sprawia, że możemy pokochać drugą osobę, to nie jego perfekcyjność, ale właśnie wady. Dzięki nim człowiek jest indywidualistą, ma charakter, choć czasami przysparza mu to wielu problemów. Polecam.

Klucze do domu, Le Chiavi di casa

Paolo to nastoletni chłopiec, który od początku życia choruje. Trudny poród, niedotlenienie, różnego rodzaju problemy zdrowotne, problemy z mówieniem. Mama nie żyje, a ojciec chłopca po kilkunastu latach nieobecności, pragnie poznać własne dziecko, zrozumieć, pomóc. Między ojcem i synem rodzi się niezwykła więź. To historia o prawdziwych, ludzkich uczuciach, które są niezwykle trudne, bo oprócz typowych problemów w relacjach ludzkich, pojawiają się poważne problemy wynikające z choroby chłopca. Film warto obejrzeć.

Bez maski: Zespół Treachera Collinsa, film dokumentalny

Zespół TCS to inaczej dyzostoza żuchwowo-twarzowa. Zespół wrodzonych wad o podłożu genetycznym. Jedno dziecko na 10 tysięcy rodzi się z zespołem Treachera Collinsa Choroba powoduje trwałe deformacje twarzy, m.in. brak kości policzkowych, zniekształcenie uszu, skośne oczy, opadające zewnętrzne kąciki powiek, zdeformowane uszy bądź ich brak. Może być powodem trudności w jedzeniu i oddychaniu. Film opowiada o ludziach z zespołem Treachera Collinsa. Pokazuje jak radzą sobie z problemami, na które skazuje je choroba. To problemy natury emocjonalnej, związane z wyglądem, ale i typowo logopedyczne, jak mowa, oddychanie, fonacja, artykulacja. Polecam.

Moja lewa stopa, Jim Sheridan

To film biograficzny. Christy Brown chorował na czterokończynowe mózgowe porażenie dziecięce. Komunikował się ze za pomocą lewej stopy. Mimo ograniczeń ze strony ciała, stał się malarzem, pisarzem i poetą. Jego dzieła zdobyły sławę i uznanie na całym świecie. To historia człowieka, który przez całe życie, choć okupione cierpieniem, nigdy nie poddał się. Mimo ogromnych problemów z poruszaniem się i mówieniem, osiągnął w życiu to, o czym marzył każdy z nas – o spełnieniu własnych marzeń. Z ogromnym wsparciem rodziny, przede wszystkim mamy, która zawsze w niego wierzyła i kochała. Mądry, poruszający, prawdziwy.

Rendez - vous, Marcin Janos Krawczyk

Rendez - vous to film, który trwa tylko 8 minut. To zapis zaledwie kilku chwil z życia głównych bohaterów – kochających się osób z Zespołem Downa. Te 8 minut pokazuje wydawałoby się banalne sprawy, ale to właśnie one ukazują piękno prostych spraw. Szczerość, prawdę, szczęście, które każdy z nas ma prawo postrzegać zupełnie inaczej. Każdy z nas życie może przeżyć inaczej, nie lepiej, czy gorzej ze względu na los, który dostajemy trochę w spadku. Prawda każdego człowieka ma sens. Szczęście i spełnienie. Polecam.

Temple Grandin, Mick Jackson

To kolejny biograficzny film. Tym razem o Temple Grandin, kobiecie z autyzmem, która wniknęła w „nasz” świat. Dzisiaj jest ekspertem w hodowli zwierząt. Zaprojektowała "kabinę przytulania" (hug box), czyli humanitarny sposób radzenia sobie ze stresem zwierząt w zakładach przetwórczych. Obecnie Grandin jest profesorem na Uniwersytecie Stanowym Kolorado. I kolejny raz okazuje się, że ktoś „inny” od większości może żyć i czynić coś cudownego dla innych – ludzi, czy naszych braci mniejszych – zwierząt.